معرفی دو کتاب در تاریخ علم

معرفی دو کتاب در تاریخ علم

یکی از مسائل مهم در تاریخ علم در غرب و همچنین در اسلام مربوط به دوره ای است که علوم اسلامی به غرب منتقل شد که برخی از مورخین از اون بعنوان اولین رنسانس علمی غرب یاد کرده اند چرا که در این دوره غربیان به دلیل آشنایی با سیستم تعلیمی و تربیتی و علوم مسلمانها متحول شدند و سیر رشد و تحل علمی غرب از همین جا شروع شد. مقطعی که درباره آن بحث میکنیم به اواخر سده یازدهم میلادی مربوط می شود. در این سالها بود که در غرب نهضت ترجمه شکل گرفت (درست همانند نهضت ترجمه ای که در اسلام در قرن سوم آغاز شد و عباسیان عهده دار آن بودند) و در پی آن غربیان با بسیاری از علوم اسلامی آشنا شدند. همچنین یکی دیگر از آثار و پیامد های این تحول علمی تأسیس برخی از دانشگاه های بزرگ اروپایی برای نخستین بار بود مانند دانشگاه بلوگنا در 1150، دانشگاه پاریس در 1200، دانشگاه آکسفور در 1220 تأسیس شدند. (به نقل از کتاب علم و مذهب هریسون)

قبل از این دو کتاب دیگر در زمینه تاریخ علم معرفی کرده بودم یکی علم و تمدن در اسلام از حسین نصر و دیگری عهد الست از نصرالله پور جوادی. اما اگر می خواهید اطلاعات جامعی در این زمینه به دست اورید دو کتاب زیر رو از نویسنده آلمانی خانم زیگرید هونکه معرفی میکنم:

1. فرهنگ اسلام در اروپا "خورشید الله بر فراز مغرب زمین"

جلد اول

جلد دوم

2. هدایایی برای مغرب زمین (غرب، مدیون دانش و فرهنگ اسلامی)

موفق باشید.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
پیوندها
بایگانی