کاربردی سازی مطالعات قرآنی از زبان استاد پاکتچی

کاربردی سازی مطالعات قرآنی از زبان استاد پاکتچی

نشست «کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی»، 6خردادماه با سخنرانی دکتر احمد پاکتچی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) درنمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

 

استاد احمد پاکتچی معتقد است که تربیت دانشجو برای حوزه‌های قرآن و حدیث وقتی معنادار است که بدانیم به غیر از بسط نظری چه کاری می‌توان انجام داد؟ تنها راه برون رفت از موقعیتی که در آن هستیم ایجاد ظرفیت‌هایی برای کاربردی سازی مطالعات قرآنی است. به زعم او، کاربردی‌سازی مطالعات قرآنی یک ابرمسأله است که از مسائل جزئی‌تر دیگری تشکیل می‌شود و نمی توان نسخه مشخص و قطعی ای برای حل آن ارائه  داد.

 

وی همچنین توسعه روش‌های کمی و کیفی در پژوهش های قرآنی را از جمله راه هایی دانست که می تواند فرآیند کاربردی سازی این علوم (علوم قرآنی) را تسهیل کند. به زعم او، خوانش قرآن کریم در فضای فرهنگ عصر نزول و ترجمه فرهنگی آن به زبان عصری یکی از کارها است. ما باید بتوانیم آنچه که در فضای عصر نزول روی می‌داده است و افرادی که در آن دوره زندگی می کردند و نسخه‌هایی عملی برای دوره‌های خود داشتند را درک کرده و آن را در عصر خودمان بازسازی کنیم.

 

پاکتچی اظهار کرد: بحث مهم دیگر این است که ما باید در حوزه تفسیر به استخراج برداشت‌های موجود در تفاسیر قرآن، با تکیه بر تاریخ اندیشه و تاریخ گفتمانی و پالایش برداشت‌ها و اقوال برای کاربرد عصری بپردازیم. ما باید چرخش‌ها در تفاسیر را مطالعه کنیم و برای مثال بدانیم که چرا  یک آیه در دوره های تاریخی مختلف، به شیوه های متفاوتی فهم شده است؟ و باید بدانیم کدام مباحث تفسیری مناسب عصر ماست.  وی در پایان این پرسش را مطرح کرد  اگر ما بحران آب داریم، آیا مطالعات قرآنی می‌تواند مشکل را حل کند؟ آیا می‌توان بحث جدی به غیر از طرح یک آیه مطرح کرد؟ و در ادامه تاکیدکرد پاسخ به مسائل جامعه از رهگذر علوم قرآنی مادامی ممکن است که در این رشته گام‌های مهمی صورت بگیرد و ظرفیت‌های مهمی به وجود بیاید  نه اینکه گه‌گاه پلاکاردی برای شهرداری و یا سازمان آب آماده شود که منقش به یک آیه و یا یک حدیث باشد. نمی‌توان با این حدیث که منحوس‌ترین کار نزد خدا طلاق است، مسئله طلاق را حل کرد.

 

 inn.ir منبع

 

برای دیدن مطلب کامل اینجا را نگاه کنید.

 

۰ ۰ ۱ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۱)

chefft.blog.ir 💞💕

۰۹ خرداد ۹۷ ، ۰۰:۱۰
کاملا درسته

پاسخ:

۹ خرداد ۹۷، ۰۰:۱۹
بله این معضل بزرگی در این رشته است، خصوصا با حجم بالای دانشجویی که در دانشگاه ها داریم میگریم روز به روز هم بدتر میشه چون اغلب نمی دونن دقیقا به دنبال چی هستند 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
پیوندها
بایگانی